Jumaat, 7 Disember 2012

RPH PENDIDIKAN SENI VISUAL


RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN
PENDIDIKAN SENI VISUAL TAHUN 3

Tarikh                : 15.05. 2012
Masa                 : 10.35 pagi - 11.35 pagi (60 minit)
Tahun                : 3 Cengal ( 32 orang)
Bidang              : Membentuk dan Membuat Binaan
Tajuk                 : Boneka Ular
Kemahiran       : 3.1.3 Memerhati bentuk, benda-benda alam dan buatan manusia untuk memahami fungsinya.
                          : 3.2.2 Meneroka dan memastikan kesesuaian ciri-ciri bahan dan alat untuk menghasilkan binaan.                                                                                                    
                          : 3.3.2  Mengetahui bagaimana bahan-bahan tertentu dilekat dan dicantumkan bagi menghasilkan sesuatu objek.
                          : 3.4.1 Berbincang dan menilai hasil bentuk rekaan dan binaan dari segi proses membuat bahan, unsur-unsur seni, fungsi dan kemasan.
                                               
Objektif :  Pada akhir pembelajaran murid-murid dapat:
                 1. Menyebutkan empat  contoh boneka di rumah.
                 2. Menggunakan alat dan bahan yang sesuai untuk membuat boneka. 
                                                                                                                    
Penerapan Nilai               :  Sabar, tekun, berwaspada                  
KBKK                                :  Mencetus idea, menganalisis                                                                             
Bahan Bantu Mengajar    : ‘Story Board’, Komputer riba, LCD, slaid, 
Bahan Bantu Belajar        : Pelbagai Boneka, sarung kaki terpakai, butang (mata patung), kain flanel merah/hitam atau perca kain, gunting, "hot glue gun", kad manila                                                           
Pengetahuan Sedia Ada : Murid pernah melihat boneka dan patung


AKTIVITI  PENGAJARAN DAN PEMBELAJARAN

SET INDUKSI  (5 minit)

1. Murid-murid ditunjukkan contoh-contoh boneka yang dibawa.

2. Guru bersoal jawab dengan murid tentang kegunaan boneka.

3. Guru mengaitkan boneka dengan isi pelajaran.

LANGKAH 1 (10 minit)

1. Murid diberikan penjelasan tentang penghasilan boneka daripada sarung kaki berdasarkan “Story Board”.

2. Murid diminta duduk di dalam kumpulan yang telah siap diagihkan.

3. Murid diedarkan nota langkah-langkah membuat boneka daripada sarung kaki serta memahaminya.

4. Murid  ditayangkan video penghasilan boneka ular dan memberikan perhatian yang sepenuhnya agar dapat membuat boneka dengan baik.

5. Murid diminta menyenaraikan langkah-langkah penting dalam penghasilan boneka termasuk aspek keselamatan.

LANGKAH 3 (30 minit)

1. Setiap kumpulan diminta mengeluarkan alatan dan bahan yang dibawa untuk menghasilkan boneka ular.

2. Murid menghasilkan boneka ular berpandukan nota yang diedarkan tadi secara bekerjasama dalam kumpulan.

3. Guru beredar dari satu kumpulan ke kumpulan yang lain sambil  membimbing kumpulan yang kurang mahir menggunakan peralatan seperti “hot glue gun”.

LANGKAH 4 (10 minit)

1.Setiap kumpulan diminta menghias boneka  yang telah siap agar menarik.

2.Guru membimbing kumpulan yang kurang mahir menghias boneka.

3 Guru memilih beberapa hasil kerja murid dan mempamerkan kepada kelas.

PENUTUP (5 minit)

1.Murid dipertontonkan dengan video penggunaan boneka dalam pengajaran dan pembelajaran.

2.Guru memaklumkan bahawa boneka merupakan  bahan untuk bermain, berhibur, membantu dalam pembelajaran dan boleh juga dijadikan sebagai hadiah.

3.Guru merumuskan pengajaran dan pembelajaran serta menegaskan tentang aspek nilai yang terdapat dalam aktiviti hari ini.



VIDEO PENGHASILAN BONEKA ULAR
   


Tiada ulasan: